Kasulik teada: Autokütuse kokkuhoid. |
Autosõit kulutab loodusressursse ja tekitab ka õhureostust. Samas ei saa autost loobumist igaühele soovitada. Nüüd vaatame kuidas olla „säästev“ autojuht. Säästes kütust, säästate loodust ja raha.
Kuidas saate säästa enda raha ja ümbritsevat keskkonda.
Käige autoga regulaarselt hoolduses. See tagab autole pika eluea ja hoiab kütusekulu kontrolli all.
Hoidke rehvirõhk normaaltasemel, võite säästa 3%.
Vahetage õli vastavalt vajadusele. Õige mootoriõli kasutamine hõlbustab auto mootori tööd ja sellega vähendate kütusekulu.
Kontrollige ja vahetage õhufiltreid. Ummistunud filter võib pärssida auto suutlikkust kuni 10%.
Kasutage kliimaseadet üksnes siis kui Te seda tõesti vajate.
Ärge hoidke suure kiirusega sõites aknaid avatuna. See suurendab õhutakistust ning suureneb ka kütusekulu.
Ärge hoidke auto katusel katuseraame kui Te seda parasjagu ei kasuta. Katuseraami kasutamine suurendab samuti kütusekulu.
Ärge hoidke pikema seismise korral mootorit töös.
Osta endale sobiva suurusega auto. Nelikveoga suur maastur kulutab alati enam kütust, kui väiksem pereauto. Küsi endalt, millist autot sa tegelikult vajad. Luukpärad on tavaliselt ökonoomsemad kui sedaanid, mis on omakorda etemad kui universaalid, mis on vähem kulukad kui linnamaasturid.
Ühtlane ja rahulik sõidustiil on kütusesäästlik ja turvaline
Väldi suuri kiirusi ka siis kui see on lubatud, sest üle 90 km/h kiirustel hakkavad eriti kiirelt tõusma lämmastikoksiidide heitmed
Pikemaid sõite tehes uuri aegsasti sõpradelt ja tuttavatelt, kas ehk on ka neil samasse kanti asja.
Kui kasutad autot peamiselt tööle sõiduks, uuri, kas sinu lähedal elab mõni su töökaaslane, kelle saaksid hommikuti peale võtta – nii maksimeerid auto kasutegurit
Planeeri käike ette - kaugemaid sihtpunkte külastades mõtle eelnevalt läbi, kas sul on ehk samas kandis veel asjaajamist
Sõida mõõduka kiirusega. Lisaks sellele, et liigsest kiirustamisest hoidumine säästab kütusekulu arvelt, vähendab see ka võimalust, et auto satub avariisse. Oluline on hoida sellist kiirust, et kilomeetreid kütuseliitri kohta tekiks võimalikult palju.
Kasuta õiget käiku. Liigu kõrgemale käigule kohe, kui see võimalik on. Samas väldi auto koormamist kõrgema käiguga, kui oled parasjagu mäkke tõusmas. See kulutab enam kütust ja ei ole mootorile hea.
Sõida sujuvalt. Väldi mõttetut rabelemist, inimeste ärritamist oma sõidustiiliga ja pidevaid möödasõite. Hoia õiget pikivahet ja aeglusta, kui oled lähenemas liikluse sõlmpunktidele.
Sujuva sõidu rusikareegel ütleb, et mootoripöörded peaksid olema alla 2500 rpm bensiinimootori korral ja alla 2000 rpm diiselmootori korral. Sõites 80-kilomeetrise tunnikiirusega kulutad 30% vähem kütust, kui 110-km tunnikiirusega sõites.Iga läbitud 10000km kohta tekitab tavaline auto oma kaalu jagu CO2.
Iga säästetud bensiiniliiter hoiab ära 2kg CO2 emissiooni. Sekundiks gaasipedaali põhja vajutades kulutad sama palju vingugaasi, kui poole tunnise normaalse sõiduga.
Kasuta õigeid jalatseid. Pehmetallaliste jalanõudega on pedaali tunnetamine lihtsam.
Hoolda autot. Halvasti hooldatud auto kulutab kütust ebaefektiivselt. Kindlasti kontrolli rehvirõhku kord kuus hommikuti, kui rehvid on külmad.
Jälgi õhufiltri olukorda ning lase seda igal õlivahetusel kontrollida. Ummistunud õhufiltri vahetus tõstab auto kütusekasutuse efektiivsust kuni 10%.
Ära tassi kaasa mõttetut kraami. Hoia pakiruum üleliigsetest asjadest vabana, sest ka see vähendab kütusekulu.
Küsi endalt, kas sa ikka pead sõitma. Alla 3-km lõikude läbimine autoga on kõige keskkonnavaenulikum, sest külm ja koormatud mootor tekitab 60% võrra enam emissioone, kui soe mootor.
Planeeri oma liikumist. Kui sa pead ühe päeva jooksul ära käima näiteks poes, polikliinikus ja raamatukogus, siis planeeri kõik need käigud ühe autosõidu sisse. Sa ei pea iga kord koju tagasi sõitma ja uuesti sõitu alustama.
Väldi tipptunde. Ummikud viivad alla nii sinu tuju kui ka autosõidu efektiivsuse.
Kasuta auto konditsioneeri vaid siis, kui seda väga vaja on. Madalama kiirusega sõites (kui õues just väga palav ei ole) on tõhusam aknad alla keerata. Üle 70-km tunnikiirusega liikudes on tõhusam kasutada auto ventilatsioonisüsteemi, sest suurel kiirusel liikuvale autole avaldavad avatud aknad koormust.
« Tagasi
Kuidas saate säästa enda raha ja ümbritsevat keskkonda.
Käige autoga regulaarselt hoolduses. See tagab autole pika eluea ja hoiab kütusekulu kontrolli all.
Hoidke rehvirõhk normaaltasemel, võite säästa 3%.
Vahetage õli vastavalt vajadusele. Õige mootoriõli kasutamine hõlbustab auto mootori tööd ja sellega vähendate kütusekulu.
Kontrollige ja vahetage õhufiltreid. Ummistunud filter võib pärssida auto suutlikkust kuni 10%.
Kasutage kliimaseadet üksnes siis kui Te seda tõesti vajate.
Ärge hoidke suure kiirusega sõites aknaid avatuna. See suurendab õhutakistust ning suureneb ka kütusekulu.
Ärge hoidke auto katusel katuseraame kui Te seda parasjagu ei kasuta. Katuseraami kasutamine suurendab samuti kütusekulu.
Ärge hoidke pikema seismise korral mootorit töös.
Osta endale sobiva suurusega auto. Nelikveoga suur maastur kulutab alati enam kütust, kui väiksem pereauto. Küsi endalt, millist autot sa tegelikult vajad. Luukpärad on tavaliselt ökonoomsemad kui sedaanid, mis on omakorda etemad kui universaalid, mis on vähem kulukad kui linnamaasturid.
Ühtlane ja rahulik sõidustiil on kütusesäästlik ja turvaline
Väldi suuri kiirusi ka siis kui see on lubatud, sest üle 90 km/h kiirustel hakkavad eriti kiirelt tõusma lämmastikoksiidide heitmed
Pikemaid sõite tehes uuri aegsasti sõpradelt ja tuttavatelt, kas ehk on ka neil samasse kanti asja.
Kui kasutad autot peamiselt tööle sõiduks, uuri, kas sinu lähedal elab mõni su töökaaslane, kelle saaksid hommikuti peale võtta – nii maksimeerid auto kasutegurit
Planeeri käike ette - kaugemaid sihtpunkte külastades mõtle eelnevalt läbi, kas sul on ehk samas kandis veel asjaajamist
Sõida mõõduka kiirusega. Lisaks sellele, et liigsest kiirustamisest hoidumine säästab kütusekulu arvelt, vähendab see ka võimalust, et auto satub avariisse. Oluline on hoida sellist kiirust, et kilomeetreid kütuseliitri kohta tekiks võimalikult palju.
Kasuta õiget käiku. Liigu kõrgemale käigule kohe, kui see võimalik on. Samas väldi auto koormamist kõrgema käiguga, kui oled parasjagu mäkke tõusmas. See kulutab enam kütust ja ei ole mootorile hea.
Sõida sujuvalt. Väldi mõttetut rabelemist, inimeste ärritamist oma sõidustiiliga ja pidevaid möödasõite. Hoia õiget pikivahet ja aeglusta, kui oled lähenemas liikluse sõlmpunktidele.
Sujuva sõidu rusikareegel ütleb, et mootoripöörded peaksid olema alla 2500 rpm bensiinimootori korral ja alla 2000 rpm diiselmootori korral. Sõites 80-kilomeetrise tunnikiirusega kulutad 30% vähem kütust, kui 110-km tunnikiirusega sõites.Iga läbitud 10000km kohta tekitab tavaline auto oma kaalu jagu CO2.
Iga säästetud bensiiniliiter hoiab ära 2kg CO2 emissiooni. Sekundiks gaasipedaali põhja vajutades kulutad sama palju vingugaasi, kui poole tunnise normaalse sõiduga.
Kasuta õigeid jalatseid. Pehmetallaliste jalanõudega on pedaali tunnetamine lihtsam.
Hoolda autot. Halvasti hooldatud auto kulutab kütust ebaefektiivselt. Kindlasti kontrolli rehvirõhku kord kuus hommikuti, kui rehvid on külmad.
Jälgi õhufiltri olukorda ning lase seda igal õlivahetusel kontrollida. Ummistunud õhufiltri vahetus tõstab auto kütusekasutuse efektiivsust kuni 10%.
Ära tassi kaasa mõttetut kraami. Hoia pakiruum üleliigsetest asjadest vabana, sest ka see vähendab kütusekulu.
Küsi endalt, kas sa ikka pead sõitma. Alla 3-km lõikude läbimine autoga on kõige keskkonnavaenulikum, sest külm ja koormatud mootor tekitab 60% võrra enam emissioone, kui soe mootor.
Planeeri oma liikumist. Kui sa pead ühe päeva jooksul ära käima näiteks poes, polikliinikus ja raamatukogus, siis planeeri kõik need käigud ühe autosõidu sisse. Sa ei pea iga kord koju tagasi sõitma ja uuesti sõitu alustama.
Väldi tipptunde. Ummikud viivad alla nii sinu tuju kui ka autosõidu efektiivsuse.
Kasuta auto konditsioneeri vaid siis, kui seda väga vaja on. Madalama kiirusega sõites (kui õues just väga palav ei ole) on tõhusam aknad alla keerata. Üle 70-km tunnikiirusega liikudes on tõhusam kasutada auto ventilatsioonisüsteemi, sest suurel kiirusel liikuvale autole avaldavad avatud aknad koormust.
« Tagasi